Tipy do kuchyně pro předjaří a jaro

Začátek jara je typický „jarní únavou“. Její stupeň záleží na tom, jak moc se tělo čistí. Na to má velký vliv, jak bohaté bylo naše „vánoční hodování“a také to, jestli jsme po Novém roce alespoň trochu drželi půst, aby se tělo mohlo vyčistit. To už pro letošek nezměníme. Zkusme tedy příště uvažovat už v době adventní, při plánování vánočního jídelníčku, o tom, jak se chceme na jaře cítit.

Nakličování semen
Potřeba vitamínů na jaře je velká, protože se ze spánku probouzejí síly člověka i země. Proto je jaro nejvhodnější doba, kdy můžeme „začít s klíčením“. Naklíčenými semeny můžeme doplnit vitamíny i energii, které se nám v této době tolik nedostává. Tyto řádky jsou jen malým praktickým návodem k tomu, jak s klíčením začít, rozhodně si nekladou za cíl vyčerpat naráz celou problematiku znalostí o klíčení. Naklíčená semena mohou kombinováním barev a tvarů posílit estetický dojem z jídla. Nejlepší je, podávat je na stůl v malých miskách, aby si každý ze strávníků mohl vybrat, co je mu milé. Je možné se tak vyhnout konfliktu s těmi, kdo naklíčená semena zpočátku nebo úplně odmítají a nechat je na nový prvek při stravě nenásilným způsobem přivyknout. Naklíčenými semeny můžeme posypat chleba s pomazánkou, zpestřit jimi zeleninový salát, přidat je do polévky, k teplým jídlům, ale můžeme je jíst i samotná…

Co budeme potřebovat
K tomu, abychom vyzkoušeli, jestli chceme do jídelníčku zařadit naklíčená semena, nemusíme kupovat žádné nákladné misky. Jejich pořízení je dobré zvážit až ve chvíli, kdy se nakličování semen stane naší oblíbenou činností a nebudeme schopni si náš jídelníček bez naklíčených semen představit. V této chvíli, pokud na to budeme mít, můžeme sáhnout do peněženky a nakličovací soupravu si pořídit, ušetří nám trochu práce a zlepší estetický dojem v kuchyni. Pro začátek vystačíme s obyčejnými sklenicemi na zavařování. Lepší jsou ty se šroubovacími víčky, ale použít můžeme i sklenice s obyčejnými víčky. Velikost volíme podle počtu strávníků, pro čtyřčlennou rodinu stačí ty nejmenší, třídecové. Do jejich víček naděláme malé dírky, aby semena mohla „dýchat“. Dále budeme potřebovat malý talířek a vatu.

Která semena jsou vhodná k nakličování
Je lepší zároveň nakličovat víc druhů semen a na talíři je pak, podle chuti jednotlivých strávníků, můžeme kombinovat. V současné době je paleta semen, vhodných k nakličování poměrně pestrá. Můžeme použít obilí, luštěniny a semena, která rychle vytvářejí zelený klíček. Velký výběr semen, často v  kvalitě bio, mají v nabídce prodejny zdravé výživy.

Pracovní postup
se u různých druhů semen mírně liší. Všechna semena však nejdříve potřebují namočit.
Vezmeme asi 3-4 polévkové lžíce semen a nasypeme je do sklenice. Zalijeme vodou, která nemá být příliš studená, asi do 2/3 obsahu sklenice. Postavíme je na světlé a teplejší místo, druhý den slijeme přes víčko vodu. Víčko odšroubujeme a semena propláchneme pod tekoucí vodou. Na závěr doplníme stejné množství vody.

Nakličování luštěnin
Při nakličování luštěnin nám stačí 2-3 dny, kdy tento postup opakujeme. Pokud se voda zakalí a vytvoří se na ní bublinky, potřebujeme proplachovat častěji. Tato práce nám však nezabere déle než 2-3 minuty 2x-3x denně. Naklíčené semeno má malý klíček a když jej ochutnáme, je měkké a chutné. Nelépe je začít se sójou mungo, známou jako zelená sója.
Na ní získáme zkušenosti, které pak můžeme využít při nakličování jiných semen.
Malé zelené boby ve vodě během 10-24 hodin zvětší svoji velikost. Druhý den na nich v půli praskne zelená slupka, takže boby jsou zelenobílé. Třetí den se objeví malý klíček a boby chutnají jako sladké křupavé hrášky. V této chvíli je můžeme konzumovat.
Pokud chceme získat delší klíčky, necháme boby ve sklenici déle. Mohou však začít chytat plísně, musíme je častěji proplachovat. Vybělené klíčky, známé ze supermarketů můžeme získat, když takto naklíčené boby dáme na misku s vatou, dáme je do tepla, vlhka a tmy. My to neděláme, protože je to pracné, trvá to zbytečně dlouho a pro výživnou a energetickou hodnotu to není žádným přínosem. Nejraději máme „třídenní klíčky“ .
Velmi vhodná je také obyčejná čočka nebo červené fazole aduki.

Nakličování obilí
je podobné, jen musíme semena častěji proplachovat. Pokud chceme dosáhnout zelených klíčků, bohatých na vitamíny, po třech dnech předklíčená semena nasypeme na plochý talířek, namočíme a dáme je na světlé místo. Trvá to však déle, v závislosti na kokrétních světelných a tepelných podmínkách. Vhodná je pšenice, špalda, můžeme zkusit experimentovat i s jinými druhy obilí.

Nakličování nazeleno
Nakličovat nazeleno můžeme řeřichu setou, vojtěšku, alfa-alfa, ředkvičku, hořčici… V této sestavě se prodává v biokvalitě „Klíčivý mix“ české firmy Sluneční brána, (obchodní název firmy je Sonnentor). Použijeme stejný postup jako u nakličování obilí nazeleno. Klíčení nazeleno vyžaduje asi týden. Použít můžeme semena, která v krátké době vyklíčí a vytvoří brzy „zelenou hmotu“.

Vitamíny ve stravě
Naklíčená semena jsou vhodným doplňkem jídelníčku hlavně po vánocích, v předjaří a na jaře, kdy ještě není žádná čerstvá zelenina. V ovoci uskladněném touto dobou vitamínů ubývá. Dalšími zdroji vitamínů mohou v této době být kysané zelí, jablečné mošty, šípky…

Vitamín C a nemoci z nachlazení
Dejme velký pozor na exotické ovoce, které ve své domovině vyrostlo k ochlazení při horkém počasí. V našich podmínkách v zimě není vhodné jako zdroj vitamínů. Svým energetickým účinkem naopak přispívá k uvolnění organismu a „nastartovanou“ chřipku ještě prohloubí. Pokud podléháte tlaku farmaceutických firem na nutnost doplňování vitamínu C z dalších zdrojů, než je potrava, volte alespoň přírodní přípravky, dostupné v prodejnách zdravé výživy. Zimní nachlazení je vyjádřením přirozené potřeby organismu jednou za čas se uvolnit a odpočinout si. Pokud ležíme doma v teple, a nevycházíme ven do chladu, můžeme si dovolit použít jako prostředek pro zmírnění teploty a dodání vitamínu C menší množství citrónové šťávy.

Jaro a chutě
Zatímco zimě dominuje slaná chuť, na jaře náš organismus má rád kyselou. Uděláme mu dobře, když do jídelníčku zařadíme kvašenou zeleninu „pickles“. Její příprava je velmi jednoduchá. Nakrájenou nebo nahrubo nastrouhanou zeleninu prosypeme menším množstvím mořské soli a zalijeme převařenou vodou tělové teploty. Na teplejším místě necháme vykvasit asi 24 hodin. Pokud již zelenina má nakyslou chuť, uložíme ji do chladu a podle potřeby vybereme množství, jež jsme schopni najednou sníst. Pickles můžeme udělat z jednoho druhu zeleniny, druhy ale můžeme i libovolně kombinovat. Využijme i barev a tvarů, na které zeleninu zpracujeme. Pickles můžeme přidávat k teplým jídlům, jíst s celozrnným chlebem i
samotné ke svačině nebo přidávat do salátů z čerstvé zeleniny.

Psychika a pestrost ve stravě
Závěrem mého povídání o kuchyni v předjaří a na jaře je pestrost. Zima je z hlediska smyslových vjemů poměrně fádním obdobím, předjaří se vleče do nekonečna. Časné jaro poskytuje milý, ale jednotvárný zelený vjem, až do doby prvních jarních květin, která přichází v dubnu. Pokud v této době máme na zřeteli větší pestrost ve stravě, přispívá to k pohodě a vyrovnanosti. Co se týká množství kvašené i čerstvé zeleniny, neměli bychom to v této roční době přehánět. Důležité je zařazovat malé množství denně. Zeleninové hody si nechme raději na léto, kdy organismus potřebuje ochladit. Uvedené techniky nakličování semena a kvašení
zeleniny přímo vybízí k tomu, abychom s pestrostí v kuchyni začali experimentovat. Dobrou chuť!